1 grudnia, 2021

Handel internetowy — czy Niemcy kupują więcej?

Nie jest tajemnicą, że w wielu przypadkach dowolna działalność zarobkowa przynosi większe korzyści za granicą. To jeden z powodów, dla których Polacy migrują. Docelowym krajem, w którym poszukuje się nowej pracy, są zazwyczaj Niemcy — można tam liczyć nie tylko na wysoki zysk, ale ma się też sporą szansę na rozwój. Co ciekawe, nie trzeba wyjeżdżać, aby z impetem wejść na niemiecki rynek. Wystarczy zainteresować się handlem internetowym.

E-commerce w Niemczech — dlaczego akurat tam?

Niemcy są jednym z nielicznych krajów, gdzie handel internetowy jest rozwinięty do tak wysokiego stopnia. Rocznie mieszkańcy wydają nawet 80 miliardów euro w Internecie (w przypadku Polski jest to ok. 70 mld złotych). W Niemczech większość zakupów odbywa się online, dostawy są błyskawiczne, a zasady sprzedaży bardzo restrykcyjne, co przekłada się na bezpieczeństwo zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Spora ilość potencjalnych odbiorców (ponad 83 milionów), wyższe zyski i nieduża odległość do klienta to powody, dzięki którym niemiecki rynek stał się dla nas idealnym miejscem do inwestycji — tylko jak dotrzeć do klienta?

Co i jak sprzedawać w Niemczech? — marketing w handlu internetowym

Potencjał na rynku niemieckim jest ogromny, lecz sprawę z tego doskonale zdają sobie również konkurencyjne firmy. Osoby, które przed inwestycją nie przeprowadzą researchu ani nie zasięgną rad ekspertów, mogą mieć problem z pozyskaniem odbiorców. Niemcy, jak już wspomnieliśmy, dość restrykcyjnie i wybiórczo podchodzą do zakupów online. Ważna jest dla nich m.in.:

– ekologia i energooszczędność – wszystkie produkty, które pozytywnie wpływają na środowisko, będą chętniej wybierane przez niemieckich konsumentów. W Niemczech mieszkańcy dbają o dobro planety, dlatego często są oni w stanie zapłacić więcej za taki wyrób,

– dobry kontakt ze sprzedającym – dla niemieckiego klienta ważna jest szybka i rzetelna obsługa. Często konsumenci liczą na wsparcie przy zakupie i zasięgają rad od sprzedającego. Znaczenie ma więc dobra komunikacja, najlepiej w języku niemieckim (sklep internetowy również powinien posiadać niemieckojęzyczną wersję strony),

– zaufanie i bezpieczeństwo – większość internautów w Niemczech dokonuje zakupów w niemieckich sklepach internetowych (z końcówką domeny .de), czytelnie opisanych w ich języku, przystosowanych pod urządzenia mobilne (gdyż najczęściej korzystają oni ze smartfonów i tabletów). Konsumenci zwracają uwagę na certyfikaty oraz możliwość zwrotu towaru przez określony czas bez podania przyczyny.

Z kolei jeśli chodzi o produkty, które Niemcy chętnie kupują, to wybór jest dość szeroki. Warto zwrócić uwagę, że największą grupą kupujących są osoby w średnim wieku (ok. 45-55 lat). Statystycznie różnice są niewielkie, lecz warto wziąć to pod uwagę, decydując się na wybór branży. Według badań najczęściej sprzedawane są:

– odzież i akcesoria modowe,
– książki,
– urządzenia elektroniczne,
– urządzenia telekomunikacyjne,
– produkty medyczne i kosmetyczne,
– zabawki.

Większość osób płaci za swoje zakupy online, a niektórzy z nich chcą otrzymać fakturę. W takim przypadku szczególnie ważny jest dobry księgowy, który poprowadzi firmę i zajmie się jej rozliczeniem dla obu państw.

eBay i Amazon — platformy sprzedażowe dominujące w Niemczech

Wejście na rynek niemiecki, wybicie się i utrzymanie na nim, nie jest wcale takie proste. Oprócz znajomości technik i przepisów, warto wiedzieć też o sposobach zareklamowania swojej marki w Internecie. Sprzedaż produktów poleca się prowadzić za pośrednictwem popularnych w Niemczech gigantów e-commerce — platformy eBay oraz Amazon. W ten sposób sprzedający szybciej dotrze do odbiorcy, a kupujący łatwiej znajdzie konkretny artykuł. Platformy skutecznie pomagają zwiększyć popularność sklepów, jednak ich obsługa nie zawsze jest prosta. Dlatego osoby chcące przygotować swoją firmę na sprzedaż w Niemczech, powinny zasięgnąć rad ekspertów.

Właściwie przygotowany i odpowiednio poprowadzony sklep internetowy jest w stanie odnieść większe zyski na rynku niemieckim niż polskim. Aby jednak było to możliwe, warto dowiedzieć się więcej o tym, jak założyć swoją firmę w Niemczech, poznać obowiązujące przepisy, a także zatrudnić osoby, które bez przeszkód poprowadzą księgowość w sklepie.

Uncategorized
About Seo Emka