1 grudnia, 2021

Gewerbe – wady, zalety i koszty

Gewerbeanmeldung, potocznie określane jako Gewerba bądź Gewerbe, to wpis do ewidencji działalności gospodarczej na terenie Niemiec. Co ciekawe, według danych Polskiej Ambasady w Berlinie, co roku, w Niemczech rejestruje się około 170 000 jednoosobowych firm, zakładanych przez Polaków. Obowiązkowemu wpisowi podlegają podmioty gospodarcze świadczące usługi z zakresu m.in. przemysłu, wytwórstwa bądź handlu. Czy legalna jest gewerba bez meldunku? Tak, bowiem możliwe jest jego użyczenie (meldunku) od polskich firm, dysponujących niemieckim adresem!

Czy założenie firmy w Niemczech to dobry pomysł na biznes?

Oczywiście! Jednak, aby założyć działalność gospodarczą w Niemczech, niezbędna jest znajomość języka urzędowego obowiązującego na terenie tego państwa. Niestety, ale większość osób nie mówi biegle po niemiecku, dlatego też warto skorzystać z propozycji ofert, firm specjalizujących się w profesjonalnym doradztwie z zakresu otwierania działalności poza granicami ojczyzny, a także późniejszego jej prowadzenia.

Założenie działalności gospodarczej w Niemczech wymaga spełnienia kilku wymogów prawnych, a tym samym przygotowania stosownych dokumentów. Potrzebne są m.in.: kserokopia paszportu/dowodu osobistego czy też potwierdzenie o zameldowaniu (jak wspomniano wyżej – możliwa jest również rejestracja gewerbe bez meldunku). Następnie, z wypełnionym wnioskiem (formularz można pobrać online), a także odpowiednimi dokumentami, należy udać się do urzędu (tzw. Gewerbeamt) lub ratusza.

Jak z sukcesem prowadzić firmę w Niemczech?

Reklama to jeden z najważniejszych wydatków, który musi ponieść firma. Inwestycja w nią jest szczególnie ważna w przypadku nowopowstałych przedsiębiorstw. Decydując się na ekspansję na rynek niemiecki, należy myśleć długodystansowo, aby przyciągnąć klientów i zbudować sobie silną pozycję. Najlepsze, a także najszybsze wyniki osiągniemy za pomocą Internetu – dzięki efektywnemu oraz systematycznemu prowadzeniu kont firmy w mediach społecznościowych. Wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa umożliwi dotarcie do konkretnej grupy konsumentów niemieckich (content marketing). Poza tym, strona firmowa koniecznie musi być prowadzona w języku niemieckim, dlatego też należy zwrócić uwagę na poprawność gramatyczną znajdujących się na niej treści! W przypadku, kiedy zależy nam na szybkich rezultatach początkowych, dobrym rozwiązaniem są płatne kampanie PPC – związane z m.in. z Google Ads.

Koszty założenia Gewerbe

Założenie działalności na terenie Niemiec to koszt od 15 do 65 euro – jest on uzależniony od landu i miasta, w którym dokonano rejestracji. Dodatkowo, trzeba doliczyć opłaty dotyczące m.in. uzyskania pozwoleń, koszt notarialny czy też tłumaczeń. Jeżeli zaś chodzi o prowadzenie firmy, to wysokość należności zależna jest od obrotów, nakładów czasowych oraz formy księgowości. Oczywiście, każdy podmiot gospodarczy musi – raz do roku – rozliczyć się z podatku dochodowego (w przypadku osób fizycznych określany jest on w Niemczech jako Einkommensteuer, a prawnych: Körperschaftsteuer).

Założenie działalności w Niemczech – mocne strony i wady

Wielu Polaków zastanawia się, czy prowadzenie działalności gospodarczej poza granicami swojego kraju jest prostsze, a także bardziej opłacalne. Jakie są zalety zdecydowania się na tę opcję?

– mniej formalności przy założeniu oraz prowadzeniu firmy;
– niższy podatek dochodowy (uzależniony od wysokości dochodów);
– niższy próg podatkowy – wynosi 14%;
– w Niemczech kwota wolna od podatku wynosi aż 7 tys. euro;
– korzystne cenowo ubezpieczenie zdrowotne;
– możliwość odpisywania większej liczby wydatków od podstawy opodatkowania;
– dobrowolne ubezpieczenie rentowe i emerytalne – poza tym, jeśli będą odprowadzane składki na ubezpieczenie emerytalne, możemy liczyć na wyższe niż w Polsce emerytury.

Decydując się na założenie firmy w Niemczech, trzeba również uwzględnić minusy rozpoczęcia tego zawodowego przedsięwzięcia, a zaliczyć do nich można m.in. samodzielne pozyskiwanie potencjalnych klientów czy też niedogodności związane z barierą językową (biurokrację warto powierzyć profesjonalistom). Poza tym, własna firma zarówno ta założona w Polsce, jak i na terenie Niemiec wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ryzykiem oraz częstym brakiem wolnych weekendów (szczególnie w okresie jej „rozkręcania”). Jednak początkowe poświęcenie ma na celu długofalową poprawę sytuacji finansowej i pracę na swoje nazwisko.

Gawerba w Niemczech to pierwszy krok w stronę spełniania swoich zawodowych marzeń, a także szansa na szybki rozwój! Poza tym, status niemieckiego przedsiębiorcy niesie ze sobą ogrom korzyści np. ułatwia przekraczanie granic czy też daje możliwość ubiegania się o Kindergeld (zasiłek rodzinny).

Uncategorized
About Seo Emka